Παρασκευή 3 Μαΐου 2019

Ελένη Θεοχάρους: «Στην Ευρωπαϊκή Ενωση κουμάντο στα πάντα κάνει η Γερμανία»


Η Κύπρια ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους μιλά στην «κυριακάτικη δημοκρατία» για τους αγώνες της, αλλά και την αδιαφορία της Ε.Ε. για τους Βορειοηπειρώτες

Συνέντευξη στον
Γ. Χαρβαλιά

Για την ευρωβουλευτή Ελένη Θεοχάρους δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις. Αρχηγός του κόμματος Αλληλεγγύη, είναι ίσως η πιο δυναμική εκπρόσωπος στην κυπριακή πολιτική σκηνή, ταγμένη στην προάσπιση των εθνικών δικαίων με τη φανέλα του Ελληνισμού και στην πιο απίθανη γωνιά του πλανήτη. Πρόσφατα βρέθηκε στη Βόρειο Ηπειρο για να συμπαρασταθεί, μονάχη της απ' όλο τον πολιτικό κόσμο, στην οικογένεια του Κωνσταντίνου Κατσίφα. Γι' αυτό και το αλβανικό καθεστώς έσπευσε να την κηρύξει «ανεπιθύμητο πρόσωπο», απαγορεύοντάς της εφεξής την είσοδο στη γειτονική χώρα. Χωρίς να ανοίξει μύτη, ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη…

Κορυφαία καθηγήτρια παιδοχειρουργός, εκτός από σημαιοφόρος του απανταχού Ελληνισμού, η δρ Θεοχάρους είναι ταυτόχρονα και μια ευαίσθητη ποιήτρια, που πιστεύει στην ανθρωπιστική διάσταση της πολιτικής. Εν όψει των επερχόμενων ευρωεκλογών, μας μίλησε για την Ευρώπη τού σήμερα και
του αύριο, για τον ρόλο της Γερμανίας, για την ευθύνη των κρατών που εξευτελίζονται, αλλά και για την πρωτοφανή αδιαφορία των… αλληλέγγυων εταίρων γύρω από τα δεινά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία.
-Η πολιτική σταδιοδρομία σας διακρίνεται από έναν έντονο πατριωτικό ακτιβισμό… Θεωρείτε πρωταρχικό καθήκον ενός πολιτικού τη δυναμική προάσπιση των εθνικών δικαίων, ακόμη και με τον κίνδυνο να χαρακτηριστεί «θερμοκέφαλος» ή και «εθνικιστής»;
Η προάσπιση του Ελληνισμού και των εθνικών δικαίων είναι χρέος που δεν έχει ούτε σύνορα ούτε κομματικό χρώμα ούτε χρονικό ορίζοντα. Και τούτο το χρέος δεν είναι «εθνικισμός», είναι πατριωτισμός. Αν αυτό επιτρέπει σε καθέναν να μου προσάπτει χαρακτηρισμούς, όλοι κρινόμεθα. Και, βεβαίως, είμαι υπερήφανη που γεννήθηκα Ελληνίδα και που μετέφερα την ελληνική μας ταυτότητα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, σεβόμενη παράλληλα κάθε διαφορετικότητα. Υπερασπίζομαι την Ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, τους ανθρώπους μας, με οποιοδήποτε κόστος. Από χαρακτηρισμούς, ύβρεις, προπηλακισμούς, χυδαιολογίες, χλεύη, ανοησίες, bullying έχω μεγάλη... εμπειρία. Δεν με αγγίζουν, δίνω λογαριασμό μόνο στη συνείδησή μου.
-Σας είδαμε… εν δράσει και στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, και στη Γάζα, και στον Λίβανο, και στο Ιράκ, και στο Αφγανιστάν, και στη Βοσνία και στο Κόσοβο, πρόσφατα σας είδαμε και στη Βόρειο Ηπειρο. Τι σας έκανε να σπεύσετε στο πατρικό σπίτι του αδικοχαμένου Κωνσταντίνου Κατσίφα;
Κάθε φορά που συμβαίνει κακό στη Βόρειο Ηπειρο, πηγαίνω. Αν αργήσω να φύγω, με πνίγουν οι ενοχές. Ειδικά αυτή τη φορά πρόλαβα να πάω προτού αρχίσουν τα ξεκούδουνα όργανα να βαρούν στην Αθήνα. Ετσι μπόρεσα να δώσω τη δική μου αλήθεια για τα γεγονότα. Αλλά θα σας δώσω και μια άλλη απάντηση περισσότερο κατανοητή ίσως για κάποιους άλλους: Πήγα και ως σκιώδης εισηγήτρια της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Αλβανίας, διότι έπρεπε να ενημερωθώ για την εν ψυχρώ δολοφονία Ευρωπαίου πολίτη, σε μια χώρα που είναι γνωστό ότι παραβιάζει συστηματικά τα ανθρώπινα δικαιώματα.



-Ανταμώσατε Ελληνες πολιτικούς που είχαν πάει επίσης να συμπαρασταθούν και να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους; Γιατί, κατά τη γνώμη σας, δεν εμφανίστηκαν εκεί κορυφαία στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, που διακρίνονται για τις… πατριωτικές κορόνες τους από τηλεοράσεως;
Ο πατριωτισμός δεν χωράει σε κομματικά στεγανά και δεν μπορεί να «πουλιέται» για να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των πολιτικών. Εγώ ούτε ως «δεξιά» πήγα ούτε «φουστανέλα» ενδύθηκα για να παίξω επικοινωνιακό παιχνίδι. Συνεπώς «ηλικίαν έχουν, αυτούς ερωτήσατε». Καθένας οφείλει να απαντήσει για τον εαυτό του και στον εαυτόν του γιατί πήγε ή γιατί δεν πήγε.
-Η αλβανική κυβέρνηση σας κήρυξε «ανεπιθύμητο πρόσωπο». Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για εσάς και πόση υποστήριξη λαμβάνετε από τη «δημοκρατική» Ευρώπη για αυτές τις αντιδημοκρατικές πρακτικές του Εντι Ράμα;
Δυστυχώς, καμία υποστήριξη. Σε πολλαπλά αιτήματά μου για βοήθεια προς άρσιν τής εν λόγω βλακώδους αντίδρασης του σεσημασμένου παραβατικού και διεφθαρμένου καθεστώτος Ράμα, η Ε.Ε. ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ. Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι persona non grata και δεν τους νοιάζει. Ζητώ ad hoc αποστολή στις μειονοτικές περιοχές, συμφωνούν και τελικά πάνε αποκλείοντάς με. Φτάνουν μέχρι τα Τίρανα και τα βρίσκουν όλα καλά. Να με αξιώσει ο Θεός και ο λαός να επανεκλεγώ και θα τα πούμε σε άλλη γλώσσα και άλλο επίπεδο.
-Πιστεύετε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση εξυπηρετεί τον ρόλο της ως προς την ισότιμη εκπροσώπηση των κρατών-μελών στα ευρωπαϊκά όργανα; Ή εξελίσσεται σε ένα «κλαμπ» οικονομικής καταδυνάστευσης των ανίσχυρων με ηγετική δύναμη τη Γερμανία;
Στην Ε.Ε. κουμάντο κάνει, χωρίς αμφιβολία, η Γερμανία. Αυτοί καθορίζουν τα πάντα. Τους προέδρους των επιτροπών, τους επικεφαλής των αντιπροσωπιών, τους εισηγητές των ενταξιακών. Με τούτη δω την Ευρώπη παλεύω μέρα νύχτα και αυτήν εδώ την Ε.Ε. θέλω να αλλάξω και να την κάνω πιο δημοκρατική. Με μεγαλύτερη συμμετοχή των κρατών-μελών και πιο αποτελεσματικό Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Εύχομαι να εκλεγούν πολλοί που να έχουν το ίδιο με μένα όραμα. Οφείλουμε πρώτα σε εθνικό επίπεδο να επιλέγουμε και να στέλνουμε στην Ε.Ε. τους κατάλληλους ανθρώπους και δη ανθρώπους που να μη φοβούνται να δώσουν μάχες, να ξέρουν τους όρους του παιχνιδιού, πρόσωπα, πράγματα και συμμαχίες και, κυρίως, να ξέρουν να λένε και «όχι»!
-Αν έχετε επιφυλάξεις για τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών και διακρίνετε συντονισμένες μεθοδεύσεις εις βάρος των χωρών του Νότου, όπως αυτές που βίωσαν υπό τη μορφή οικονομικού εκβιασμού η Ελλάδα και η Κύπρος, γιατί δεν εντάσσεστε στους ευρωσκεπτικιστές;
Αν είχαμε ισχυρά και υγιή κράτη, με αδιάφθορους θεσμούς στην Ελλάδα και στην Κύπρο, κανένας δεν θα μπορούσε να μας εξευτελίζει και να μας καταδυναστεύει, όπως πράττει η τρόικα. Τώρα για να ενταχθώ κάπου πρέπει πρώτα να εκλεγώ. Εάν το καταφέρω, θα μελετήσω εξαρχής τον εκλογικό χάρτη του Κοινοβουλίου και θα εκτιμήσω τι συμφέρει τον Ελληνισμό. Πιστεύω ότι το Brexit, η ραγδαία πτώση των Σοσιαλιστών και η άνοδος των ακροδεξιών κινημάτων θα αλλάξουν δραματικά το κομματικό τοπίο στο Στρασβούργο.


- Πρέπει να κρατάμε τους λαθρομετανάστες σε κέντρα προστασίας εκτός της ηπείρου μας
Πού διαφωνείτε με την πολιτική του Σαλβίνι; Θεωρείτε την αντιμεταναστευτική πλατφόρμα του πολύ σκληρή;
Το Μεταναστευτικό είναι το τίμημα που πληρώνει η Ευρώπη για την εγκληματική αποικιοκρατική πολιτική των τελευταίων τριών αιώνων. Δεν μπορούμε να στήσουμε πολυβόλα στις ακτές και να εκτελούμε τους μετανάστες. Πρέπει να τους κρατάμε έξω από την Ευρώπη σε κέντρα προστασίας, όπου δεν θα μπορούν να τους ξεγελούν οι δουλέμποροι και μετά να τους αφήνουν στο έλεος του Θεού σε σαπιοκάραβα στη Μεσόγειο ή να τους αφήνουν να γίνονται μοχλός πίεσης κατά της Ευρωπαϊκής Ενωσης από το κράτος-τρομοκράτη και δουλέμπορο, την Τουρκία.
-Ποιο είναι το μέλλον της ευρωπαϊκής Δεξιάς; Αυτό που εκφράζεται από «προοδευτικούς κεντροδεξιούς», που φλερτάρουν με τις αρχές του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης, όπως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ή από τις αφυπνισθείσες συντηρητικές δυνάμεις, εθνοκεντρικής προσέγγισης, που συλλήβδην ονομάζονται «εθνολαϊκιστές»;
Εκτιμώ ότι οι όροι αυτοί, Δεξιά, Αριστερά, Κέντρο, τείνουν να εκλείψουν. Θα επικρατήσει η αβυσσαλέα πάλη ανάμεσα στο κεφάλαιο και στους πληβείους.
Οσοι έχουν όραμα να καταργήσουν τα κράτη παροχών και να δημιουργήσουν κράτη προνοίας και λιγότερης αδικίας θα είναι στο τέλος οι κερδισμένοι. Διότι το μέλλον, αργά ή γρήγορα, θα το καθορίσουν οι πολλοί, οι λιγότερο προνομιούχοι, το μέλλον το στηρίζουν οι λαοί κι αυτό το μέλλον που περιγράφετε δεν μπορεί να τύχει λαϊκής στήριξης. Οι εθνικιστές είναι αντίδραση στην επικυριαρχία των Γερμανών. Εμείς πολεμάμε την ασυδοσία των Γερμανών, αλλά δεν στηρίζουμε την άλλη άκρη.

Η Τουρκία δεν έχει θέση στην Ευρώπη

-Μπορεί η Τουρκία να έχει ευρωπαϊκή προοπτική; Και με ποια μορφή; Θεωρείτε σωστό να ψηφίζουν Ελληνες ευρωβουλευτές υπέρ της μελλοντικής ένταξής της με το σκεπτικό ότι έτσι... «θα κατευνάσουμε την απειλή της»;
Η αυτή οντότητα με τον μεγαλοϊδεατισμό που κυριαρχεί και στους ισλαμιστές και τους κεμαλιστές, με το εγκληματικό παρελθόν των γενοκτονιών, με τη στήριξη σε απολυταρχικά καθεστώτα και με τις απειλές εναντίον όλων μας, δεν έχει καμιά θέση ούτε στην Ευρώπη ούτε στην Ασία. Οποιος νομίζει ότι μπορεί να εξημερώσει το θηρίο, να ημερώσει τη στρίγκλα, να εκμαυλίσει την παράνοια είναι βαθιά νυχτωμένος. Μας λένε ότι χρησιμοποιούν τη μέθοδο του καρότου και του μαστιγίου. Αυτό είναι αλήθεια, ταΐζουν το άλογο συνεχώς καρότα, αλλά δεν έχουν μαστίγιο. Κι αυτό το άλογο έχει αφηνιάσει.
-Το κόμμα σας, η Αλληλεγγύη, παρότι στελεχώνεται από αξιόλογους πολιτικούς, όπως ο σημερινός πρόεδρος της κυπριακής Βουλής, δεν φαίνεται να πηγαίνει καλά στις δημοσκοπήσεις. Νομίζετε ότι την ώρα της κάλπης τα προγνωστικά θα ανατραπούν;
Το κίνημά μας είναι μια ανατρεπτική δύναμη. Εφυγαν κάποιοι γυρολόγοι, παραμένουν και ανανεώνουν το κίνημα άνθρωποι που γνωρίζουν την αναγκαιότητα της ύπαρξης της Αλληλεγγύης. Πρόκειται για την πιο νέα, χρονικά και ιδεολογικά, πολιτική πρόταση στον τόπο μας. Χρειάζεται τον χρόνο της για να ωριμάσει και να μεστώσει. Δεν ανησυχώ για την Αλληλεγγύη, ο χρόνος και ο κόσμος θα τη δικαιώσουν. Οχι μόνο από αντίδραση ή απογοήτευση στην τρέχουσα κατάσταση, αλλά και από συνειδητή επιλογή.
-Τι ενώνει την ποίηση με την επιστήμη της ιατρικής και την… πεζότητα της πολιτικής;
Η πολιτική, αν δεν έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, δεν με ενδιαφέρει καθόλου. Πιστεύω στην ανθρωπιστική διάσταση της πολιτικής. Σπούδασα πολλά χρόνια και κατέκτησα, μπορώ να πω, τη χειρουργική, όπου, σύμφωνα με τη δική μου αντίληψη και εμπειρία, αν δεν έχεις καλλιτεχνική ιδιοσυστασία, αισθητική του τοπίου, στερεοσκοπική πρόσβαση, δεν είσαι καλός χειρουργός. Και δεν είμαι πλαστικός χειρουργός. Τι κάνεις ως γιατρός και ως πολιτικός; Αναστέλλεις την επέλευση του θανάτου. Βιολογικού και ηθικού. Αυτό είναι η ποίηση.